2.1.3 Concrete voorstellen
Wij zetten de in gang gezette beweging voort om te voorkomen dat mensen in maatwerkvoorzieningen terecht komen. We willen mensen krachtiger maken zodat ze meer zelfredzaamheid tonen en hun zelf oplossend vermogen vergroten.
Tevens willen we de beweging naar algemene voorzieningen verder vormgeven. Bijvoorbeeld door de maatwerkvoorziening Ondersteuning Zelfstandig Leven (OZL) anders te organiseren. Onder deze noemer worden veel activiteiten verricht om inwoners te ondersteunen bij dagelijkse activiteiten, bijvoorbeeld het ordenen van de administratie, zorgen dat rekeningen tijdig worden betaald en meehelpen bij het aanvragen van bijvoorbeeld uitkeringen. Een compleet zicht op de activiteiten die in het kader van de maatwerkvoorziening OZL worden verricht ontbreekt, evenals het zicht op het feit of een deel van de activiteiten ook door andere organisaties wordt verricht in het voorliggend veld. Voor activiteiten die al in het voorliggend veld georganiseerd zijn, is geïndiceerde hulp in de vorm van maatwerk niet nodig. Welke onderdelen zou je kunnen onderbrengen in een algemene voorziening en hoe kun je dat laten aansluiten op de bestaande structuren? Maar ook door het verder doorontwikkelen van de dagstructurering naar algemene voorzieningen.
Een andere belangrijke beweging is het als gemeente meer zelf organiseren van hulp. Er is in Almelo een grote doelgroep met langdurige problematiek, zowel in enkelvoudige als in complexe problematiek. Veelal wordt deze groep gekenmerkt door een licht verstandelijke beperking. Een aantal van onze aanpakken zijn reeds ingezet op deze doelgroep, zoals de doorbraakmethode en de gezinscoaches. Wat een vervolgstap daarin wordt, is het structureel inregelen van deze hulpvormen. Een belangrijk effect wat hiermee wordt gerealiseerd, is kostenreductie per begeleidingstraject, maar ook de versteviging van de sturingspositie van de gemeente. Waar we nu sterk afhankelijk zijn van grote aanbieders (Ambiq, Jarabee, e.d.), kunnen we op termijn zelf richting geven aan deze professionals. De apparaatskosten nemen hierdoor weliswaar toe, maar deze staan in schril contrast met de kostenreductie in uitvoering van zorg bij een geïndiceerde aanbieder (tariefverschil van 60 euro per uur).
We gaan daarbij meer de samenwerking zoeken met onze partners in de stad, zeker daar waar het gaat om de grote opgaven op het gebied van preventie. Waarbij we tevens willen kijken wat de mogelijkheden zijn van inwoners zonder beperkingen als steun en toeverlaat voor inwoners met beperkingen. We gaan er voor om daarbij onze sociale basis te versterken.
We willen, onder andere met de toekomstige nieuwe inkoop, insteken op de kansen van digitalisering, eHealth en technologie.