Bijlagen

Toelichting investeringsvoorstel Almelo Waterstad

5.5 Toelichting investeringsvoorstel Almelo Waterstad

In deze bijlage geven we een toelichting op het investeringsvoorstel om het Almelo-Nordhornkanaal bevaarbaar te maken. In het beeldvormend politiek beraad van 2 februari 2021 heeft de gemeenteraad ons meegegeven dat cofinanciering door externe partijen essentieel is voor de haalbaarheid voor deze investering. In het investeringsvoorstel is uitgegaan van een cofinanciering van ten minste 30% door externe partijen.

Lasten

Kapitaallasten: Tijdspad bevaarbaar maken Kanaal Almelo-Nordhorn en Lateraalkanaal
Om de gehele vaarroute te realiseren is het zinvol om de route op te delen in fases waarmee haalbare doelen vastgesteld worden. Daarmee worden tevens de lasten in de tijd inzichtelijk gemaakt. De resulterende fasering wordt weergegeven in onderstaande figuur.






Onderstaand wordt verder ingegaan op een fasering waarbij opgaven, knelpunten en raakvlakken met geplande onderhoud en investeringsopgaven uiteengezet worden.

Voor het bevaarbaar maken van het kanaal Almelo-Nordhorn is de gemeente Almelo een van de belangrijkste stakeholders en heeft daarmee invloed op deze fase. Om deze fase te realiseren dienen de volgende fysieke knelpunten opgelost te worden en is de relatie met voorzien onderhoud in beeld gebracht:

Object 

Maatregel 

Geraamde kosten 

Gepland onderhoud t/m 2030 

Vervangings-waarde 

Geraamde einde levensduur 

Geheel traject

Baggeren

300.000

n.v.t.

n.v.t

Duiker de Grenzen

Vervangen door een brug

1.100.000

-

65.000

2065

Brug in de Brugstraat

Vervangen door een hogere brug

1.100.000

41.000

2030

127.300

2059

Vriezebrug

Scheepvaart-geleiding

60.000

67.000

2021*

Van Rechteren Limpurgsingel

Scheepvaart-geleiding

30.000

-

 n.v.t.

 n.v.t.

Brug voor Sportpark

Scheepvaart-geleiding

30.000

6.000

2023*

150.000

2088

Linkerbrug** bij Banisgemaal

Scheepvaart-geleiding

30.000

5.000

2025*

100.000

 n.v.t.

Geheel traject

Aanleg-steigers

200.000

n.v.t.

n.v.t. 

n.v.t.

n.v.t.

Bedragen x 1 euro
*   Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken
** Linkerbrug heeft mogelijke een monumentale status

Bovenstaand geeft inzicht in een eerste te realiseren fase. Voor de Brugstraat staat voor 2021 nog wel een te realiseren opgave m.b.t. het herinrichten van de fietsinfrastructuur gepland, bij dit project is ook een herinrichting op het brugdek voorzien.

Fase 2

2023-2025

Fase 2 betreft de verbinding tussen het kanaal Almelo-Nordhorn en het Lateraalkanaal. Bij deze fase is Waterschap Vechtstromen een van de belangrijkste stakeholders. Dit vanwege het eigendom in deze aansluiting maar ook vanwege de scheiding tussen landelijk en stedelijk water. Voor het realiseren van een vaarverbinding op deze locatie is rekening gehouden met het aanbrengen van een eenvoudige sluis. De geschatte investeringskosten bedragen 4 miljoen euro. Tevens wordt met het realiseren van deze fase ontsluiting met het Lateraalkanaal/Loolee bereikt.

Fase 3

2025-2026

Voor de realisatie van fase 3 zijn enkele obstakels te overwinnen waarvan de gemeente Almelo de voornaamste stakeholders is en daarmee ook deels binnen haar invloedssfeer liggen.

Object 

Maatregel 

Geraamde kosten 

Gepland onderhoud t/m 2030 

Vervangings-waarde 

Geraamde einde levensduur 

Fietsbrug Markgraven

Verhogen doorvaart

250.000

-

100.000

2080

Fietsbrug Holtrichter

Scheepvaart-geleiding

30.000

14.000

 2029* 

280.000

2073

Geheel traject 

Aanleg-steigers

200.000

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Bedragen x 1 euro
* Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken

Fase 4

 2025-2027

Fase 4 betreft de stuw en Brug in het Lateraalkanaal ter hoogte van de Ootmarsumsestraat. Bij dit knelpunt is Waterschap Vechtstromen wederom een belangrijke stakeholder vanwege het eigendom van dit object. Voor het realiseren van een vaarverbinding op deze locatie is een hoogteverschil te overbruggen. De geschatte kosten voor aanbrengen van een eenvoudige sluis bedragen 4,8 miljoen euro. Kosten voor het verhogen van de doorvaart zijn niet geraamd. De doorvaart bedraagt nu 1,4 meter.

Fase 5

2028-2029

Voor het bevaarbaar maken van het Lateraalkanaal tot aan de Aadijk is de gemeente Almelo wederom één van de belangrijkste stakeholders en heeft daarmee invloed op deze fase. Om deze fase te realiseren zijn nog enkele fysieke opgaven in te vullen. Deze zijn in de onderstaande tabel weergegeven en tevens is de relatie met voorzien onderhoud in beeld gebracht:

Object 

Maatregel 

Geraamde kosten 

Gepland onderhoud t/m 2030 

Vervangings-waarde 

Geraamde einde levensduur 

Fietsbrug Vredeveld

Scheepvaart-geleiding

30.000

14.000

 2029*

280.000

2072

Brug Slagenweg

Scheepvaart-geleiding en einde vaarweg

30.000

37.000

 2022*

350.000

2067

Brug Aadijk 

Maatregelen einde vaarweg 

30.000

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Geheel traject 

Aanlegsteigers

200.000

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Bedragen x 1 euro
* Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken

In onderstaande grafiek is de geraamde investering in de tijd weggezet. Daar is reeds uitgegaan van een cofinanciering van ten minste 30%. Het uitgangspunt is een gefaseerde uitvoering conform de hierboven beschreven indeling. In 2025 en 2027 vinden grotere investeringen plaats aan objecten die in eigendom zijn van Waterschap Vechtstromen.

Onderhoudslasten
We hebben de jaarlijkse onderhoudslasten geraamd op basis van soortgelijke objecten in andere gemeenten. Vanwege de bandbreedte waarin dit project zich nu bevindt is het niet mogelijk om nu de jaarlijkse onderhoudskosten al exacter te specificeren.

Nummer

Kunstwerk

Maatregelen

Aanvullende onderhoudskosten

Kosten/jr

SB033

Stalen duiker De Grenzen

Vervangen door vaste brug

 Groot onderhoud 1x per 30 jaar

1.000

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

BB034

Betonnen duikerbrug Brugstraat

Vervangen door vaste brug

 Groot onderhoud 1x per 30 jaar

1.000

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

SV035

Ootmarsumsestraat Vriezebrug

Geen

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

BB071

Brug Van Rechteren Limpurgsingel

Geen

 Geen

BB036

Fiets- voetgangersbrug Sluiskade NZ

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

HB037

Fiets- voetgangersbrug Sluiskade NZ Linkerbrug

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

Sluis tussen kanaal Almelo-Nordhorn en Lateraalkanaal

Aanleg sluis

 Jaarlijks onderhoud

16.000

BB030

Fiets- voetgangersbrug Markgraven

Verhogen dek

 Geen 

-

SB177

Fiets- voetgangersbrug Goudriaan

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

Stuw / sluis Ootmarsumsestraat

Aanleg sluis

 Jaarlijks onderhoud

16.000

Brug Ootmarsumsestraat

SB1073

Fiets- voetgangersbrug Vredeveld

Remmingwerk (4 palen)

 Vervangen remmingpalen 1x/20 jr 

200

BB041

Slagenweg

Geen

 Geen

-

BB121

Aadijk

Geen

 Geen

-

Diverse aanlegsteigers langs de route

 Vervangen steigers 1x/20 jr

20.000

Totaal gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten

55.400

Bedragen x 1 euro

Totaaloverzicht

Benodigd voor uitvoering van onderhoud, jaarlijks voor de periode 2022-2029

Civiele kunstwerken

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

tot

investeringen bruggen

65.000

1.080.000

975.000

2.480.000

576.000

2.865.000

-40.000

93.000

8.094.000

investeringen aanleg steigers

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

600.000

Kapitaallast (100%)

11.464

73.679

130.643

262.857

299.871

451.336

457.550

470.414

470.414

Kapitaallast (70%)

8.025

51.575

91.450

184.000

209.910

315.935

320.285

329.290

329.290

Onderhoudslasten

55.400

55.400

55.400

55.400

55.400

55.400

Bedragen x 1 euro

Dekking

Toeristenbelasting

2022

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Tarief (per nacht)

1,45

1,49

1,52

1,52

1,64

1,64

1,64

1,81

Extra opbrengsten (jaarlijks)

0

11.007

19.262

19.262

52.283

52.283

52.283

99.062

Precariobelasting

Tarief (per m2 per jaar)

9,15

13,73

18,30

18,30

36,60

36,60

36,60

54,90

Extra opbrengsten (jaarlijks)

0

25.000

50.000

50.000

150.000

150.000

150.000

250.000

Totaal extra opbrengsten

0

36.007

69.262

69.262

202.283

202.283

202.283

349.062

Totale dekking door externen

30%

79%

83%

47%

82%

67%

66%

93%

Bedragen x 1 euro

Deze pagina is gebouwd op 06/07/2021 14:01:37 met de export van 06/07/2021 13:52:38