5.5 Toelichting investeringsvoorstel Almelo Waterstad
In deze bijlage geven we een toelichting op het investeringsvoorstel om het Almelo-Nordhornkanaal bevaarbaar te maken. In het beeldvormend politiek beraad van 2 februari 2021 heeft de gemeenteraad ons meegegeven dat cofinanciering door externe partijen essentieel is voor de haalbaarheid voor deze investering. In het investeringsvoorstel is uitgegaan van een cofinanciering van ten minste 30% door externe partijen.
Lasten
Kapitaallasten: Tijdspad bevaarbaar maken Kanaal Almelo-Nordhorn en Lateraalkanaal
Om de gehele vaarroute te realiseren is het zinvol om de route op te delen in fases waarmee haalbare doelen vastgesteld worden. Daarmee worden tevens de lasten in de tijd inzichtelijk gemaakt. De resulterende fasering wordt weergegeven in onderstaande figuur.
Onderstaand wordt verder ingegaan op een fasering waarbij opgaven, knelpunten en raakvlakken met geplande onderhoud en investeringsopgaven uiteengezet worden.
Voor het bevaarbaar maken van het kanaal Almelo-Nordhorn is de gemeente Almelo een van de belangrijkste stakeholders en heeft daarmee invloed op deze fase. Om deze fase te realiseren dienen de volgende fysieke knelpunten opgelost te worden en is de relatie met voorzien onderhoud in beeld gebracht:
Object | Maatregel | Geraamde kosten | Gepland onderhoud t/m 2030 | Vervangings-waarde | Geraamde einde levensduur | |
---|---|---|---|---|---|---|
Geheel traject | Baggeren | 300.000 | n.v.t. | n.v.t | ||
Duiker de Grenzen | Vervangen door een brug | 1.100.000 | - | 65.000 | 2065 | |
Brug in de Brugstraat | Vervangen door een hogere brug | 1.100.000 | 41.000 | 2030 | 127.300 | 2059 |
Vriezebrug | Scheepvaart-geleiding | 60.000 | 67.000 | 2021* | ||
Van Rechteren Limpurgsingel | Scheepvaart-geleiding | 30.000 | - | n.v.t. | n.v.t. | |
Brug voor Sportpark | Scheepvaart-geleiding | 30.000 | 6.000 | 2023* | 150.000 | 2088 |
Linkerbrug** bij Banisgemaal | Scheepvaart-geleiding | 30.000 | 5.000 | 2025* | 100.000 | n.v.t. |
Geheel traject | Aanleg-steigers | 200.000 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Bedragen x 1 euro
* Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken
** Linkerbrug heeft mogelijke een monumentale status
Bovenstaand geeft inzicht in een eerste te realiseren fase. Voor de Brugstraat staat voor 2021 nog wel een te realiseren opgave m.b.t. het herinrichten van de fietsinfrastructuur gepland, bij dit project is ook een herinrichting op het brugdek voorzien.
Fase 2
2023-2025
Fase 2 betreft de verbinding tussen het kanaal Almelo-Nordhorn en het Lateraalkanaal. Bij deze fase is Waterschap Vechtstromen een van de belangrijkste stakeholders. Dit vanwege het eigendom in deze aansluiting maar ook vanwege de scheiding tussen landelijk en stedelijk water. Voor het realiseren van een vaarverbinding op deze locatie is rekening gehouden met het aanbrengen van een eenvoudige sluis. De geschatte investeringskosten bedragen 4 miljoen euro. Tevens wordt met het realiseren van deze fase ontsluiting met het Lateraalkanaal/Loolee bereikt.
Fase 3
2025-2026
Voor de realisatie van fase 3 zijn enkele obstakels te overwinnen waarvan de gemeente Almelo de voornaamste stakeholders is en daarmee ook deels binnen haar invloedssfeer liggen.
Object | Maatregel | Geraamde kosten | Gepland onderhoud t/m 2030 | Vervangings-waarde | Geraamde einde levensduur | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fietsbrug Markgraven | Verhogen doorvaart | 250.000 | - | 100.000 | 2080 | |
Fietsbrug Holtrichter | Scheepvaart-geleiding | 30.000 | 14.000 | 2029* | 280.000 | 2073 |
Geheel traject | Aanleg-steigers | 200.000 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Bedragen x 1 euro
* Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken
Fase 4
2025-2027
Fase 4 betreft de stuw en Brug in het Lateraalkanaal ter hoogte van de Ootmarsumsestraat. Bij dit knelpunt is Waterschap Vechtstromen wederom een belangrijke stakeholder vanwege het eigendom van dit object. Voor het realiseren van een vaarverbinding op deze locatie is een hoogteverschil te overbruggen. De geschatte kosten voor aanbrengen van een eenvoudige sluis bedragen 4,8 miljoen euro. Kosten voor het verhogen van de doorvaart zijn niet geraamd. De doorvaart bedraagt nu 1,4 meter.
Fase 5
2028-2029
Voor het bevaarbaar maken van het Lateraalkanaal tot aan de Aadijk is de gemeente Almelo wederom één van de belangrijkste stakeholders en heeft daarmee invloed op deze fase. Om deze fase te realiseren zijn nog enkele fysieke opgaven in te vullen. Deze zijn in de onderstaande tabel weergegeven en tevens is de relatie met voorzien onderhoud in beeld gebracht:
Object | Maatregel | Geraamde kosten | Gepland onderhoud t/m 2030 | Vervangings-waarde | Geraamde einde levensduur | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fietsbrug Vredeveld | Scheepvaart-geleiding | 30.000 | 14.000 | 2029* | 280.000 | 2072 |
Brug Slagenweg | Scheepvaart-geleiding en einde vaarweg | 30.000 | 37.000 | 2022* | 350.000 | 2067 |
Brug Aadijk | Maatregelen einde vaarweg | 30.000 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Geheel traject | Aanlegsteigers | 200.000 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Bedragen x 1 euro
* Geplande werkzaamheden hebben geen raakvlak met het bevaarbaar maken
In onderstaande grafiek is de geraamde investering in de tijd weggezet. Daar is reeds uitgegaan van een cofinanciering van ten minste 30%. Het uitgangspunt is een gefaseerde uitvoering conform de hierboven beschreven indeling. In 2025 en 2027 vinden grotere investeringen plaats aan objecten die in eigendom zijn van Waterschap Vechtstromen.
Onderhoudslasten
We hebben de jaarlijkse onderhoudslasten geraamd op basis van soortgelijke objecten in andere gemeenten. Vanwege de bandbreedte waarin dit project zich nu bevindt is het niet mogelijk om nu de jaarlijkse onderhoudskosten al exacter te specificeren.
Nummer | Kunstwerk | Maatregelen | Aanvullende onderhoudskosten | Kosten/jr |
---|---|---|---|---|
SB033 | Stalen duiker De Grenzen | Vervangen door vaste brug | Groot onderhoud 1x per 30 jaar | 1.000 |
Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 | |||
BB034 | Betonnen duikerbrug Brugstraat | Vervangen door vaste brug | Groot onderhoud 1x per 30 jaar | 1.000 |
Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 | ||
SV035 | Ootmarsumsestraat Vriezebrug | Geen | ||
Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 | ||
BB071 | Brug Van Rechteren Limpurgsingel | Geen | Geen | |
BB036 | Fiets- voetgangersbrug Sluiskade NZ | Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 |
HB037 | Fiets- voetgangersbrug Sluiskade NZ Linkerbrug | Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 |
Sluis tussen kanaal Almelo-Nordhorn en Lateraalkanaal | Aanleg sluis | Jaarlijks onderhoud | 16.000 | |
BB030 | Fiets- voetgangersbrug Markgraven | Verhogen dek | Geen | - |
SB177 | Fiets- voetgangersbrug Goudriaan | Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 |
Stuw / sluis Ootmarsumsestraat | Aanleg sluis | Jaarlijks onderhoud | 16.000 | |
Brug Ootmarsumsestraat | ||||
SB1073 | Fiets- voetgangersbrug Vredeveld | Remmingwerk (4 palen) | Vervangen remmingpalen 1x/20 jr | 200 |
BB041 | Slagenweg | Geen | Geen | - |
BB121 | Aadijk | Geen | Geen | - |
Diverse aanlegsteigers langs de route | Vervangen steigers 1x/20 jr | 20.000 | ||
Totaal gemiddelde jaarlijkse onderhoudskosten | 55.400 |
Bedragen x 1 euro
Totaaloverzicht
Benodigd voor uitvoering van onderhoud, jaarlijks voor de periode 2022-2029 | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Civiele kunstwerken | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | tot |
investeringen bruggen | 65.000 | 1.080.000 | 975.000 | 2.480.000 | 576.000 | 2.865.000 | -40.000 | 93.000 | 8.094.000 |
investeringen aanleg steigers | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 75.000 | 600.000 |
Kapitaallast (100%) | 11.464 | 73.679 | 130.643 | 262.857 | 299.871 | 451.336 | 457.550 | 470.414 | 470.414 |
Kapitaallast (70%) | 8.025 | 51.575 | 91.450 | 184.000 | 209.910 | 315.935 | 320.285 | 329.290 | 329.290 |
Onderhoudslasten | 55.400 | 55.400 | 55.400 | 55.400 | 55.400 | 55.400 | |||
Jaarlijkse lasten | 8.025 | 51.575 | 91.450 | 239.400 | 265.310 | 371.335 | 375.685 | 384.690 | 384.690 |
Bedragen x 1 euro | |||||||||
Dekking | |||||||||
Toeristenbelasting | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Tarief (per nacht) | 1,45 | 1,49 | 1,52 | 1,52 | 1,64 | 1,64 | 1,64 | 1,81 | |
Extra opbrengsten (jaarlijks) | 0 | 11.007 | 19.262 | 19.262 | 52.283 | 52.283 | 52.283 | 99.062 | |
Precariobelasting | |||||||||
Tarief (per m2 per jaar) | 9,15 | 13,73 | 18,30 | 18,30 | 36,60 | 36,60 | 36,60 | 54,90 | |
Extra opbrengsten (jaarlijks) | 0 | 25.000 | 50.000 | 50.000 | 150.000 | 150.000 | 150.000 | 250.000 | |
Totaal extra opbrengsten | 0 | 36.007 | 69.262 | 69.262 | 202.283 | 202.283 | 202.283 | 349.062 | |
Totale dekking door externen | 30% | 79% | 83% | 47% | 82% | 67% | 66% | 93% | |
Nog te dekken (jaarlijks) | 8.025 | 15.568 | 22.188 | 170.138 | 63.027 | 169.052 | 173.402 | 35.628 | |
Bedragen x 1 euro |